מערות דוד גארידג'ה (David Garija)

אזור המערות הוא אזור חצי מדברי בדרומה של גאורגיה, גובל באזרבייג'ן, כ80 ק"מ דרום-מזרחה מטביליסי, ו- 155 ק"מ דרומה מטלאבי (Telavi). המערות המוכרות ביותר נמצאות בסמוך למנזר Lavra ומהוות חלק מקומפלקס מערות הנקרא Udabno Complex.

מתחם דוד גארידג`ה נבנה במאה ה- 6 ע"י הנזיר דוד (אחד מ- 13 הנזירים הסורים שהביאו את בשורת הנצרות לגאורגיה), הוא כולל 19 כנסיות ומנזרים תת-קרקעיים החצובים בסלע, הוא מוקף כולו בעצי תות ונשקף ממנו נוף מרהיב.

דרכי הגעה:

סרינארי-דוד גארידג'ה: קצת יותר משעתיים נסיעה, כ140 ק"מ, מונית קטנה במחיר של עד 90 לארי.

טלאבי-דוד גארידג'ה: קצת יותר משעתיים נסיעה, כ130 ק"מ.

טביליסי-דוד גארידג'ה: שעה וחצי נסיעה, כ65 ק"מ, ברכב שכור נוסעים דרומה עד לעיר Gardabani, חוצים אותה מזרחה עד לאזור התעשייה, ממשיכים עד לגשר הנמצא מעל לפסי הרכבת וממשיכים בנסיעה דרומה לכיוון נקודת הגבול. משם צפונה דרך מבנה הנמצא על פסגת גבעה מקומית הנקרא "פנטגון" כשמיד אחריו פונים שוב מזרחה לדרך המובילה עד למערות. מרגע המעבר ב"פנטגון" ניתן כבר לראות חלק מ8 מתחמי המערות שבגבולות גאורגיה (יש עוד 4 בגבולות אזרבייג'ן) וליהנות מהנוף המרהיב לאורך כל הדרך.

מנזר דוד לאוורה (David`S Lavra):

נמצא בכניסה למתחם דוד גארידג`ה.

נבנה בתקופה מאוחרת יותר מעל מערות ישנות שנחצבו במקום ומשתרע על פני 3 מפלסים, כאשר במפלס השלישי נובע מעיין (האגדה אומרת שאלו דמעותיו של דוד).

עיר המדבר קרסנוגורסקי Krasnogorski:
למתניידים ברכב שכור, ביציאה צפונה ממתחם המערות לכיוון העיר סאגארדזו (Sagaredzo) חולפים על פני עיר המדבר רסנוגורסקי  (Krasnogorski), בסמוך לה ישנו אגם ובהמשך אף שני אגמי מלח נוספים.

מהעיר סאגארדזו ממשיכים מזרחה כ- 5 ק"מ עד לעיר Tokhlauri ומשם פונים צפונה וממשיכים כ- 2.5 ק"מ לכיוון מנזר Manavi. מכאן מגיעים לשמורת מריאמצביריס (Mariamdzvris).

שמורת הטבע ווסלובאניס נמצאת בפינה הדרום-מזרחית של גאורגיה ושל Sirakis Vake וגובלת עם אזרביז`יאן. כדי להגיע אליה צריך להמשיך מהעיר סאגארדזו מזרחה עד הכפר Calaubani. משם פונים ימינה (לדרום מזרח) עד הכפר Cotori ומשם דרומה ודרום-מזרחה כ- 40 ק"מ עד לעיירה Kasrists`Kali. משם ממשיכים דרומה עד לשמורת ווסלובאניס (Vaslovanis).

שימו לב: נסיעה לשמורה זו תחייב אתכם לחזור באותה דרך לפחות כ- 30 ק"מ כדי להמשיך ליעד הבא.

אם כבר החלטתם לסטות מהדרך ולהגיע לאזור זה, מהעיר סאגארדזו ממשיכים מזרחה עד הכפר Calaubani ומשם פונים ימינה (לדרום מזרח) עד הכפר Cotori. מכפר זה ממשיכים מזרחה כ- 5 ק"מ עד לעיירה Nukriani ושוב מזרחה כ- 3 ק"מ עד לכנסיית בודבי (Bodbe) המשמשת כמנזר (פתוח לקהל). מנזר בודבי של מינו הקדוש נבנה במאה ה-4 ובתוכו נמצא קברו. מקום יפה שנבנה בצורת בנייה מיוחדת.

אל מעיין נינה הקדושה, שלידו בנויה גם כנסיה קטנה בשם זבולון, מגיעים בדרך העולה ממנזר בודבי צפונה לכיוון העיר סיגנג`י. אחרי כ- 3 ק"מ יש שביל היורד ימינה דרך יער עד לשורת עמודי חשמל ואז פונים שוב ימינה עד שמגיעים למעיין. המעיין הוא למעשה בור טבילה שהמאמינים טובלים בו או מתפללים בכנסיית זבולון הצמודה אליו.

כ- 2 ק"מ צפונית לנקודה ממנה יורדים למעיין נינה, מגיעים לעיר ציורית על קצה רכס, שהייתה עיר מבוצרת ושחומותיה עדיין שלמות ועליהן 28 מגדלי שמירה. מראה זה מזכיר במבט מרחוק את החומה הסינית.

העיר, שנמצאת כ- 65 ק"מ דרום-מזרחית לטלאבי, נבנתה במאה ה-18 ע"י המלך ארקאל השני. היא ממוקמת על גבעה המשקיפה על עמק אלאזני (Alazani). מיד אחרי הכניסה לעיר פונים ימינה ומגיעים למרכז העיר, שם ישנה מזרקה גדולה ובניין העירייה. משמאל למזרקה נמצא פארק קטן, שלאורכו מימין יש קיר הנצחה לנופלי מלחמת העולם השנייה ומשמאל נמצאת כנסיית סיגנג`י (Signage). הליכה לאורך הדרך תוך היצמדות לימין מובילה לאחד השערים העתיקים של חומת העיר והמשך הדרך מובילה לשער נוסף, שבצמוד לו נמצא בית קפה קטן, היושב על הרכס ומשקיף על העמק כולו. שווה לעשות עצירה ולהתענג על הנוף.

Tsiteli-Tskaro נמצא בחלקה הצפון-מערבי של העיר. כדי להגיע אליה ממשיכים מסיגנג`י צפונה עוד כ- 3 ק"מ עד לעיר Vakiri ומשם מזרחה עד לעיר זו.

משם תוכלו להמשיך לשמורת הטבע להגודחי (Lagodekhi) שנמצאת בפינה המזרחית של גאורגיה וגובלת עם אזרביז`יאן ועם רוסיה. כדי להגיע אליה, חוזרים כ- 2-3 ק"מ מערבה ואז פונים צפונה, תוך חציית נהר אלאזני, כ- 25 ק"מ עד לעיר גורג`אני (Gurgeniani) ומשם מזרחה כ- 5 ק"מ נוספים עד לעיר להגודחי.